Hodnota spoločnosti verzus cena za spoločnosť

 

Vo všeobecnosti hodnota firmy je daná okrem iného aj uhlom pohľadu pri ocenení spoločnosti. Hodnotu spoločnosti môžu rôzni kupujúci vnímať rôzne, v závislosti od cieľov, ktoré kúpou danej spoločnosti sledujú. A samozrejme hodnotu spoločnosti ináč vníma aj jej akcionár či spoločník.

Jedným z mnohých pohľadov vnímania hodnoty firmy môže byť príklad silnej nadnárodnej technologickej spoločnosti, ktorá má záujem kúpiť lokálnu technologickú spoločnosť s vybudovaným dobrým menom a reputáciou a získať tak prístup na daný trh. V tomto prípade kupujúci vníma hodnotu lokálnej spoločnosti najmä v jej dobrom mene, reputácii na danom trhu a vybudovanej klientskej báze. Je predpoklad, že lokálne technologické zázemie bude nahradené medzinárodným know-how a teda pre kupujúceho nie je kľúčové z hľadiska hodnoty. Na strane druhej predávajúci má tendenciu vidieť hodnotu svojej spoločnosti v majetku a vybudovaných technológiách.

Aby v tomto prípade došlo k predaju spoločnosti a uzavretiu transakcie musí dôjsť k prieniku hodnôt, tak ako ju vnímajú obe strany, teda maximálnej hodnoty, ktorú je ochotný ponúknuť kupujúci a minimálnej hodnoty, ktorú je ochotný akceptovať predávajúci. Prienikom týchto hodnôt je potom transakčná cena za danú spoločnosť.

icon

Kontaktujte nás


Ocenovanie-firiem.sk